Så mager blir julen för handeln i år
Utöver de dystra siffrorna för detaljhandeln, innehåller årets rapport siffror som inte talar för någon rekordartad julförsäljning i dagligvaruhandeln.
Likt tidigare år är julhandeln av större betydelse för dagligvaruhandlarna än för kollegerna i detaljhandeln. Fler än 9 av 10 dagligvaruhandlare anser att den är viktig, skriver Svensk Handel i rapporten. Under vecka 51 förra året ökade dagligvaruhandelns försäljning inför julen med drygt 19 procent jämfört med en genomsnittlig vecka under året.
Men andelen handlare som tänker ta in extrapersonal under julen har minskat från 39 till 31 procent.
Efter ett uppsving för inköpen av såväl julklappar som julmat i fjol har andelen som planerar att dra ner på inköpen ökat i år. Drygt var tredje planerar minskade inköp av julklappar. Även vad gäller julmaten planerar 29 procent att handla mindre i år jämfört med föregående år.
Däremot har andelen konsumenter som anser att hållbarhetsaspekter är viktiga när de köper julmat ökat från 51 till 59 procent.
Rapporten är baserad på konsumentundersökningar i november och december 2022, extrafrågor i samband med Svensk Handels Handelsbarometer från januari och november 2022, samt Nielsens ScanTrack.
De här produkterna ökade mest i kronor under julen 2021.
• Chokladkonfektyr
• Dessertost
• Fisk &skaldjur
• Julskinka
• Konserverad fisk &skaldjur
• Majonnässallader
• Nötter
• Sylta