Icax nudgingprojekt på nätet: 38 procent valde mer hälsosamt
Icax-projektet gick ut på att i e-handeln nudga kunderna till hälsosammare val. Enligt en kvalitativ enkätundersökning fick det 38 procent fler kunder att välja hälsosamma alternativ. Siffran är baserad på självskattning.
Det ingick tre funktioner i testet. En av dessa var “smarta byten”. Den funktionen innebar att kunden blev erbjuden ett annat, hälsosammare alternativ till en specifik vara.
Möjligheten att själv skapa sig en hälsoprofil var den andra funktionen. När användaren skapade sig en hälsoprofil kunde konsumenten utifrån de egna preferenserna som veganskt, nyckelhålsmärkt eller fettsnål styra sortimentet.
Den tredje funktionen var ett hälsofilter som syftade till att göra det enklare för kunden att hitta och sortera bland hälsosamma produkter.
Testperioden pågick mellan mars-maj 2022.
Ungefär en halv miljon kunder erbjöds att testa den digitala tjänsten.
– Vi ville testa en lösning som ger ett ökat mervärde för kunderna och som gör det enklare att handla mer hälsosamt utan att aktivt behöva planera för det. Det ska vara enkelt för alla att göra hälsosamma val i vardagen. Många kunder uppskattade funktionen och nu kommer vi att utvärdera och besluta om vi ska jobba vidare med en långsiktig implementering, säger Sofie Karlsson, ansvarig för projektet hos Icax, i ett pressmeddelande.