23948sdkhjf

”Alltför låg försäljningstillväxt” – så ska Ica ta igen tappet

Ett utmanande marknadsläge. Så beskriver Icagruppen situationen i dagens delårsrapport.

”Högre kostnader påverkar i hög grad våra kunders beteende som prioriterar lågt pris och ökar andelen lågprisprodukter när de handlar”, skriver koncern-vd:n Per Strömberg i rapportkommentaren.

– Försäljningstillväxten är alltför låg, säger han.

För att ta igen förlorade marknadsandelar ska Ica satsa på kampanjer och egna märkesvaror, emv.

Omsättningen för koncernen ökade med 7,6 procent till 34 533 miljoner kronor (32 094), medan rörelseresultatet sjönk med 6,8 procent till 1 694 miljoner kronor (1 818).

Den ökade försäljningen i kronor är dock helt inflationsdriven, och volymerna har minskat.

Den höga inflationen och de stigande energipriserna skapar utmaningar i alla led,

”Ica Sverige påverkas, vid sidan om minskad försäljningsvolym, främst av ökade logistik- och transportkostnader medan de ökade energipriserna i högre grad är något som drabbar Icabutikerna”, skriver Per Strömberg i sin rapportkommentar.

Ica Sveriges marginal under kvartalet minskade från 5,2 till 4,7 procent.

För Rimi Baltikum är läget ännu värre. Där har resultatet halverats, och marginalen sjunkit ännu mer, på grund av ännu högre inflation och kostnadsökningar än i Sverige.

En liten ljuspunkt är Apotek Hjärtat, som växer snabbare än  marknaden, men också får se resultatet och marginalen minska.

Icabanken och Ica Försäkringar ökade omsättningen och resultatet.

Ica Fastigheter redovisar ett stabilt kvartal med förbättrad omsättning och resultat.

Företaget bidrar också till koncernens resultat med reavinster för fastighetsförsäljningar på 300 miljoner kronor.

– Vi behöver från Icas sida jobba hårt på att tillsammans med Icahandlarna möjliggöra prisvärda och konkurrenskraftiga erbjudanden till våra kunder, för att underlätta vardagen i ett tuffare läge. Arbetet med detta pågår löpande men vi har nu ökat takten väsentligt. Det gäller bland annat hur vi ska driva kampanjer och satsa på våra emv-produkter. Vårt stammisprogram i Sverige har över fem miljoner medlemmar och med det som bas har vi unika möjligheter att också ta fram breda erbjudanden tvärs verksamheter och kanaler. Vikten av detta blir extra tydligt givet utfallet i tredje kvartalet då våra marginaler i dagligvaruverksamheten var svagare och försäljningstillväxten alltför låg, säger Per Strömberg i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094