Willys lyfter Axfood till nya höjder
Axfoods kvartalsrapport på torsdagen var i linje med eller rent av något bättre än aktiemarknadens förväntningar.
Koncernens kedjor redovisar överlag starka siffror. I synnerhet butikshandeln överträffade marknaden, vilket gjorde att Axfood vann nya marknadsandelar.
– Vi verkar i en tid med hög inflation och en föränderlig marknadsdynamik. Vi vet att många av våra kunder befinner sig i en utmanande situation och vi gör allt vi kan för att säkerställa ett prisvärt och konkurrenskraftigt erbjudande. I takt med att kunderna får mindre pengar i plånboken ökar prismedvetenheten och det är tydligt att många söker sig till lågpris och kampanjvaror, säger Klas Balkow.
Den stora försäljningstillväxten har också lett till en positiv resultatutveckling. Utöver Willys har även Eurocash en kraftig tillväxt sedan gränserna öppnats. Den fortsatta återhämtningen för butiker i citylägen gynnar särskilt Hemköp, och Snabbgross redovisar ett starkt kvartal trots höga jämförelsetal från förra året.
Men allt är inte rosenrött för Axfood.
– Samtidigt har ett antal faktorer påverkat resultatutvecklingen negativt under kvartalet, däribland den höga takten av prisökningar från våra leverantörer som ännu inte fullt ut reflekterats i konsumentpriserna. Dessutom ser vi en högre andel kampanjprodukter, och betydande störningar i leveranskedjan medför ökade logistikkostnader och fortsatt relativt låg servicegrad, säger Balkow.
E-handeln har inte gått lika bra, utan där ligger Axfoods utveckling i linje med den ganska dystra marknaden. Det avspeglas också av att Axfood liksom största ägaren Kinnevik fått skriva ner värdet av sin andel i Mathem med cirka 75 procent, från 841 miljoner kronor till 205.
Axfood Q3 2022, mkr
Omsättning: 18 674 (13 723)
Rörelseresultat: 975 (793)
Rörelsemarginal: 5,2 procent (5,8)
Resultat efter finansnetto: 745 (601)
Axfoods butiker, mkr
Willys
Omsättning: 9 450 (7 873)
Totalt: +20,0 procent
Jämförbara: +18,3 procent
Resultat: 602 (457)
Hemköp:
Omsättning: 4 573 (4 275)
Totalt: +7,0 procent
Jämförbara: +6,4 procent
Resultat: 77 (76)
Koncernens nettoomsättning under kvartalet ökade till 18 674 miljoner kronor (13 723), en ökning med 36,1 procent om man räknar in förvärvade Bergendahls Food.
Detaljhandelsomsättningen ökade till 14 026 miljoner kronor (12 149), en ökning med 15,5 procent. En ökning som slår både Dagligvaruindex 8,9 procent och matprisinflationen på 14,5 procent och alltså innebär vunna marknadsandelar.
Det justerade rörelseresultatet uppgick till 1 015 miljoner kronor (811) och den justerade rörelsemarginalen uppgick till 5,4 procent (5,9).