Han vinner priset för årets matinspiration: ”Driv kunder från sociala medier till butiken”
– Man måste känna av kunderna. Nu håller många i plånboken till exempel, och då får vi inspirera i att det inte behöver vara dyra varor för att det ska bli bra och spännande mat. Det är roligt med den här vinsten, jag hade inte räknat med det, säger årets matinspiratör.
Årets inspiratör betonar vikten av den fysiska butiksupplevelsen.
– Nu under pandemin har många kunder hittat till e-handeln, men det är kul att de börjar hitta tillbaka till butiken. Man kan inspirera på ett helt annat sätt på plats, känna på varorna. Det blir en visuell upplevelse som inspirerar också, säger Alexander Holmlund.
Ica Maxi Haninge, Sveriges största Maxibutik omsättningsmässigt, har varit en bra stöttepelare som arbetsgivare, menar vinnaren.
– Det är en arbetsgivare som vågar satsa, det är ett bra stöd. Jag tycker att alla butiker redan idag jobbar utifrån sina förutsättningar med matinspiration, men det jag vill skicka med är att det är viktigt att använda sig av sociala medier för att driva kunder till butiken, berättar Alexander Holmlund.
Juryns motivering:
Vår vinnare i kategorin ser till att både kunder och personal får mod, lust, inspiration och recept. På ett modernt men ändå traditionellt sätt har vår nominerade en stor förmåga att arbeta med både klassiska butikskoncept och sociala medier. Hos vår vinnare surrar det konstant av tips och trix, matglädje samt gedigen råvarukunskap.
Se listan på alla vinnarna på årets Dagligvarugala här.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.