Här är butiken besöksmagnet – nominerad till Stora Turismpriset
Bland hotell, retreater och andra typiska besöksdragare har Stora Coop Visby nominerats till Stora Turismpriset i år.
Det är region Gotland som valt butiken att representera ön i årets tävling. För att de ”på ett innovativt och hållbart sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen”.
– Stora Coop vågar gå mot strömmen och utveckla sin verksamhet med fokus på en upplevelse utöver det vanliga och ser tydligt sin roll som platsutvecklare och som en naturlig del av besöksnäringen, säger Karin Winsnes, näringslivsstrateg på Region Gotland, i en kommentar.
– Stora Coop Visby är rock’n’roll hela vägen. En modig aktör som är uppkäftig, omtänksam och utmanar idén om vad en livsmedelsbutik är och kan vara, säger Mimmi Gibson, t.f marknads- och varumärkesansvarig för varumärket Gotland.
– För Coop Gotland är samarbete viktigt. Att hela tiden sträva efter nya nätverk och skapa engagemang hos de i vår närhet. Man lär sig mycket av att lyssna på andra och bjuda in till samarbeten. Samhällsengagemang, socialhållbarhet, hållbarhet och lekfullhet genomsyrar hela vår verksamhet, säger Carl-Johan Stålhammar, vd för Coop Gotland.
Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism som delar ut Stora Turismpriset. De 21 kandidaterna nomineras i sina respektive län. Priset delas ut den 30 november på Vasateatern i Stockholm.