Tufft för e-handeln – sämst för dagligvaror
E-handelns omsättning under årets andra kvartal sjönk totalt med 8 procent. Anledningen antas vara ett osäkert konjunkturläge, enligt Postnords e-barometer.
– Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på 8 procent som e-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp, av samma siffra för andra kvartalet. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel, vd på Postnord, i en kommentar.
Nästan alla kategorier har minskat inom e-handeln, men apoteks- och skönhetsvaror och mode- och skokategorierna ökar.
Sämst går det för dagligvaror som sjunkit med hela 28 procent.
Så gick det för de olika kategorierna i e-handeln
Apoteksvaror: +4 procent
Kläder & skor: +1 procent
Barnartiklar & leksaker: -2 procent
Bygghandel: -7 procent
Hemelektronik: -7 procent
Möbler & heminredning: -8 procent
Böcker & media: -9 procent
Sport & fritid: -12 procent
Dagligvaror: -28 procent
Sport och fritid minskar näst mest efter dagligvaruhandeln online, vilket är en trend som även syns i e-barometern för årets första kvartal.
Allt fler väljer också att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret syns en ökning med 6 procent, från 12 till 18 procent.
– Jag tycker att konsumentpåverkan är positivt eftersom det leder till behovsdriven förändring, inom många områden. För Postnord har till exempel vår storsatsning på paketboxar kommit helt rätt i tiden, vilket e-barometerns undersökningar visar. Med paketboxar får konsumenterna tillgång till de flexibla leveranser som de efterfrågar, kommenterar Mathias Krümmel.