23948sdkhjf

Tufft för e-handeln – sämst för dagligvaror

E-handelns omsättning under årets andra kvartal sjönk totalt med 8 procent. Anledningen antas vara ett osäkert konjunkturläge, enligt Postnords e-barometer.

Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på 8 procent som e-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp, av samma siffra för andra kvartalet. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel, vd på Postnord, i en kommentar.  

Nästan alla kategorier har minskat inom e-handeln, men apoteks- och skönhetsvaror och mode- och skokategorierna ökar.

Sämst går det för dagligvaror som sjunkit med hela 28 procent. 

Så gick det för de olika kategorierna i e-handeln

Apoteksvaror: +4 procent

Kläder & skor: +1 procent

Barnartiklar & leksaker: -2 procent

Bygghandel: -7 procent

Hemelektronik: -7 procent

Möbler & heminredning: -8 procent

Böcker & media: -9 procent

Sport & fritid: -12 procent

Dagligvaror: -28 procent

Sport och fritid minskar näst mest efter dagligvaruhandeln online, vilket är en trend som även syns i e-barometern för årets första kvartal.  

Allt fler väljer också att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret syns en ökning med 6 procent, från 12 till 18 procent.

Jag tycker att konsumentpåverkan är positivt eftersom det leder till behovsdriven förändring, inom många områden. För Postnord har till exempel vår storsatsning på paketboxar kommit helt rätt i tiden, vilket e-barometerns undersökningar visar. Med paketboxar får konsumenterna tillgång till de flexibla leveranser som de efterfrågar, kommenterar Mathias Krümmel. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126