23948sdkhjf

Kraftigt ökande Pricer pressat av höga kostnader

Butiksteknikföretaget Pricer ökade sin omsättning till 530,3 miljoner kronor under årets andra kvartal. En ökning med 36,3 procent från 389,0 miljoner kronor samma period förra året.

Orderingången ökade med hela 42 procent.

Rörelseresultatet sjönk dock till -6,8 procent (22,6), Något som enligt tv vd Magnus Larsson beror på fortsatt hög kostnadsnivå på elektronikkomponenter, råmaterial och transporter.

– Vårt arbete med lönsamhetsförbättrande åtgärder pågår kontinuerligt och vi väntar oss att se effekter av lönsamhetsförbättrande åtgärder under andra halvåret 2022, och vidare in i 2023, säger han i bokslutskommentaren.

För det första halvåret ökade omsättningen med 27,4 procent till 996,2 miljoner kronor (781,9), medan rörelseresultatet sjönk till -16,5 miljoner kronor (39,9)

– Det är med glädje vi ser på årets andra kvartal som visar en kraftig ökning av omsättning och orderingång jämfört med motsvarande period förra året. Ett starkt fokus på försäljning, produktion och leverans i kombination med ett ökat kundbehov ligger bakom kvartalets tillväxtökning, säger Magnus Larsson i kommentaren.

– Under kvartalet uppdaterades företagets strategi för de kommande åren, vilken sedan presenterades i juni på vår första kapitalmarknadsdag på många år. Marknadstillväxten accelererar och vårt mål är att växa snabbare än marknaden genom att marknadsföra innovativa och unika lösningar inom ”In-store communication”. Vi fokuserar på att stärka vår säljorganisation, säkerställa ”thought leadership” inom utveckling och produktion, samt utveckla nya affärsmodeller för att öka våra återkommande intäkter. Genom att följa vår nya strategi planerar vi för en omsättning om 4 500 miljoner kronor 2025, varav 10 procent kommer från återkommande intäkter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081