Matsmart fortsätter växa – förlusten ökar
Matsmartkoncernen ökade sin omsättning med 47 procent till 722 miljoner kronor under 2021, att jämföra med 493 miljoner kronor året före.
Resultatet efter finansiella poster försämrades till -186 miljoner kronor (-92).
Soliditeten är dock hög. Matsmart drog under året in sammanlagt 588 miljoner kronor i en nyemission.
Sverige är fortsatt den största marknaden med en omsättning på 440 miljoner kronor (383). Tysklande växer dock starkt och omsatte 2021 174 miljoner kronor. Under första kvartalet i år fortsatte den tyska tillväxten och noterade 100 procents ökning mot Q1 2021. På koncernnivå blev tillväxten under årets första kvartal 35 procent.
I juni 2022 lanserades e-handeln i Storbritannien. Hittills ser tillväxtprogonsen god ut. Responsen från marknaden har varit mycket positiv, både på kund- och leverantörssidan, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
– De nordiska konsumenterna fortsätter att leda utvecklingen inom hållbar konsumtion. När vi närmar oss ett årtionde på marknaden visar dessa marknader hälsosam tillväxt och vi jobbar nu på att gradvis bli finansiellt lönsamma. Inte minst understött av öppnandet av vårt nya automatiserade lager i Örebro, säger vd:n Karl Andersson i en kommentar, och fortsätter:
– De senaste 18 månaderna har betytt stora investeringar i marknadstillväxt och infrastruktur - men vi har också fokuserat mycket på att se till att vi har duktiga team på plats, på alla nivåer i bolaget. Just nu är vi i ett läge när prisökningar och inflation är lika kännbara som kostnaderna för klimatet är höga. Våra resultat utvecklas robust i den här perioden och det visar hur relevanta vi är. Där omkringliggande branscher fått se försäljningen avta efter pandemin har vår e-handel fortsatt att visa stark tillväxt, även under 2022.