Orderingång för Pricer upp med 24,4 procent
Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, ökade sin orderingång med 24,4 procent till 551 miljoner kronor (443) under det första kvartalet 2022, jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Justerat för valutakursförändringar ökade orderingången med 14 procent.
"Orderingången är fördelad över ett stort antal kunder på flera geografiska marknader, där Kanada, Frankrike, Norge och Nederländerna utgör de enskilt störst bidragande länderna", skriver Pricer.
Vid utgången av det första kvartalet uppgick orderstocken till 464 miljoner kronor (550), varav merparten avses levereras under andra och tredje kvartalet 2022, uppger Pricer i rapporten.
Pricers arbete med lönsamhetsförbättrande åtgärder har intensifierats med anledning av första kvartalets resultat och omvärldsläget.
Det skriver Pricers tillförordnade vd Magnus Larsson i rapporten för det första kvartalet.
"Vi väntar oss att se effekt av samtliga lönsamhetsförbättrande åtgärder under andra halvåret 2022, med full effekt 2023", skriver han i rapporten.
Sedan tidigare pågår arbetet med att upprätta produktion i Tyskland för att möjliggöra en utökad och mer effektiv produktion närmare bolagets kunder. Den nya anläggningen planeras vara i drift under andra halvåret 2022.
Pricer arbetar också kontinuerligt med att vidareföra våra kostnadsökningar i nära dialog med våra kunder.
"Vi vill naturligtvis sänka våra kostnader, men inte genom att riskera befintliga intäkter och tillväxt, varför alla besparingar avvägs noga. Ledningsgruppen arbetar aktivt med att ytterligare optimera transporter, utvärdera pågående och planerade rekryteringar samt vårt kunderbjudande för att fortsatt vara konkurrenskraftiga och för att öka vår lönsamhet", skriver Magnus Larsson.