23948sdkhjf

Stora utmaningar för kooperationen

Tappar marknadsandelar och tyngs av stora it-projekt.

Trots att konsumentkooperationen och Coop fortsätter att få nya medlemmar tappar kedjan marknadsandelar.

– Det är dags att kraftsamla, och få de nya medlemmarna att handla lite mer, sade Coops vd Marie Nygren, när hon presenterade verksamheten vid KF:s stämma i dag.

Men hon framhöll också det positiva i ökningen av medlemmar och att en stor andel av de nya medlemmarna är under 30 år.

Nygren fick ta över som tillförordnad vd för Coop Sverige i december förra året. Ett uppdrag som permanentades i februari i år.

Hon inledde sin presentation med alla de utmaningar som Coop står inför, både externa och interna.

Det pågående kriget i Ukraina ställer Coop och hela dagligvaruhandeln inför stora utmaningar.

– Både Ryssland och Ukraina är stora råvaruproducenter. Vi kan nu se att priserna åker i höjden, och att vi får en enorm inflation. Jag tror vi hamnar på över 10 procent för livsmedel, säger Marie Nygren.

Varutillgången på både kort och lång sikt kommer att bli stora utmaningar, tror hon.

Hon lyfte fram att både Coops medlemmar och föreningarna var snabba med att samla in pengar till krigets offer.

Trots digitala framgångar med uppmärksammade appar och obemannade butiker finns det mörka moln på it-området.

Marie Nygren lyfte fram den pågående utrullningen av affärssystemet SAP, som enligt henne är i ett utmanande skede.

– Det lyser rött, vi behöver tillsätta resurser för att klara av den, säger hon.

Hon skruvade också ner målet för den pågående utrullningen av butiker i det nya lågprisformatet Xtra. Där har Coop tidigare kommunicerat att målet är att nå 70 butiker i år. I dagsläget är 9 butiker klara.

– Det är ett jättefint samarbete med föreningarna. Vi siktar på 50, eller kanske 70, butiker vid årets slut, säger hon nu.

Till det positiva hör utvecklingen av Coops e-handel, där kedjan framgångsrikt utnyttjat pandemieffekterna, och ökat sin andel varje månad i två år.

– Vi startade med en låg marknadsandel på 3-4 procent, och har nu nått 12 procent. Nu siktar vi på samma marknadsandel som vi har för butiker; 18 procent, och mer. Kanske 20 procent, säger Marie Nygren.

KF:s arbetande styrelseordförande Leif Linde, som omvaldes vid stämman, tog i sin inledning upp att kooperationen har ett högre syfte än att bara leverera pengar till ägare.

– Men vi måste också tjäna pengar så att det finns en utvecklingskraft, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079