Undersökning: Så tänker e-handelns nya kunder
Under pandemin valde allt fler kunder att e-handla dagligvaror. Under förra året ökade e-handeln med 24 procent.
Frågan branschen nu ställer sig är hur många av dessa nytillkomna onlinekunder som blir kvar och hur många som tänkt återgå till att handla i fysisk butik.
Enligt en färsk undersökning från undersökningsföretaget Yougov på uppdrag av Strongpoint har åtta av tio av de nytillkomna e-handelskunderna i varierande grad fortsatt handla på nätet.
- 29 procent har fortsatt handla på nätet och planerar att fortsätta med det.
- Ytterligare 24 procent har fortsatt, men uppger att de på sikt planerar att börja handla i fysisk butik igen.
- 25 procent har återgått till att handla mer i butik om än inte helt.
- Endast en av fem har återgått till att handla i princip allt i butik igen.
– Dagligvarubranschen har haft en närmast explosionsartad tillväxt av sin onlineförsäljning under pandemin, vissa månader har visat på tresiffriga tillväxttal. Frågan alla ställt sig är naturligtvis hur mycket av detta som är tillfälligt och vad som blir kvar på lite sikt. Det är därför intressant att notera att så många som var tredje av de onlinekunder som tillkommit under pandemin planerar att fortsätta handla online, säger Magnus Rosén, Sverigechef för Strongpoint.