Fler kunder väljer hållbart – men många bidrar aktivt till svinnet
Allt fler konsumenter efterfrågar lokalproducerade och hållbara livsmedel, visar en ny undersökning.
Men en stor majoritet medverkar till matsvinn genom att aktivt välja varorna med längst hållbarhet.
Köpmönstren har ändrats de senaste åren. Pandemin har påverkat hur vi beter oss och vad vi efterfrågar i livsmedelsbutiken. En ny undersökning från Savanta, beställd av Pricer, visar förändringarna.
Undersökningen visar att 53 procent av svenska konsumenter väljer mer lokalt och hållbart i livsmedelsbutiken sen pandemin startade. Bland yngre konsumenter, i åldrarna 25-34 år, väljer hela 61 procent mer närodlat och hållbart.
– Vi ser att många inte bara blivit mer medvetna utan även handlar mer hållbart sedan pandemin startade. Även om många handlare redan kommit långt i sitt hållbarhetsarbete är detta en väckarklocka för de som ännu inte kommit ur startgroparna, inte minst eftersom en stor majoritet av framtidens konsumenter kräver det, säger Fredrik Sunesson, försäljningsansvarig för Sverige på Pricer.
En majoritet av konsumenterna, 64 procent, vill att butikerna ska göra mer för att minska matsvinnet. En ännu större majoritet, 83 procent, ser gärna att handlarna anpassar priserna på färskvaror för att bättre kunna motverka matsvinn.
Men ännu fler erkänner att de bidrar till butikernas svinnutmaning genom att välja de exemplar i hyllorna som har längst hållbarhetstid. Hela 85 procent av de tillfrågade gör det ofta eller ibland. Allra vanligast är beteendet i den äldsta åldersgruppen, över 65 år, 87 procent.
– Konsumenter lägger press på butiker att göra mer för att minska matsvinn och en del butiker har kommit långt genom att exempelvis arbeta aktivt med dynamisk prissättning för att minska matsvinnet. Samtidigt medger också många att de är en del av problemet genom att rota längre bak i butikshyllan för att hitta det produktexemplar som har längst hållbarhet, säger Fredrik Sunesson.
Undersökningen visar också att 45 procent av svenska konsumenter är beredda att betala mer för produkter där djuren behandlas väl. I åldersgruppen 25-34 år är hela 55 procent beredda att betala mer.
66 procent av svenskarna önskar också bättre information i livsmedelsbutiken kring ursprung och ingredienser på hyllkanten. Många, 48 procent, vill också att butiker tydligt informerar kring ingredienser som salt, socker och fett vid hyllkanten. Dessutom vill 63 procent ha mer information om produkters hållbarhetstänk direkt vid hyllkanten, för att kunna göra bättre val.
– För att kunna göra medvetna val måste vi vara medvetna och här handlar det mycket om att konsumenter önskar rätt information vid rätt tillfälle, alltså lättförståelig tydlig information vid hyllkanten när man står och väljer mellan olika alternativ, avslutar Fredrik Sunesson.