23948sdkhjf

Ikea nyöppnar restaurang med nytt digitalt koncept – se bilderna

Nästa år presenteras ytterligare ett restaurangkoncept i Gallerian i Stockholm samt nya plantbaserade produkter.

Ikea digitaliserar köpprocessen i sina restauranger. Först ut blir varuhuset i Örebro. Och fler matnyttiga Ikeanyheter är på väg. Både vad gäller restaurangernas utbud och koncept.

Det är ingen innovation för Sverige men en stor förflyttning för Ikea. Ett steg i rätt riktning, säger Marcus Carlsson, chef för Ikea Sveriges restaurangverksamhet, om de nya digitala verktygen.

Restaurangen i varuhuset i Örebro har varit stängd för ombyggnad sedan i maj. I dag, den 20 december, öppnar den igen, men i ny skepnad. Förutom en moderniserad inredning så möts kunderna av digitala skärmar där de kan lägga sina beställningar och betala. Cirka två minuter beräknas det ta från beställning till att kunden får sin mat.

Ambitionen är att fler kunder ska kunna tas om hand på mindre tid och att undvika köer. De test som gjorts med hjälp av inbjudna Ikea Family-medlemmar indikerar att det fungerar.

Den äldre generationen har faktiskt också uppskattat den digitala lösningen. De blir inte lika stressade när de själva kan lägga beställningen i lugn och ro och vid behov lägga till en beställning senare.

I Örebro-restaurangen finns nu åtta digitala skärmar. Tanken är att det nästa år ska gå att beställa även via en QR-kod med hjälp av den egna mobilen och så småningom ska processen integreras även i Ikeas app.

Däremot finns inga manuella kassor alls, eller som Marcus Carlsson uttrycker det: ”ska vi testa så ska vi testa till 100 procent”.

Samtidigt är Ikea för de många människorna. Vi är lyhörda och beredda att ändra oss om det skulle visa sig behövas.

Örebrokonceptet, som är unikt för svenska Ikea, ska under nästa år införas på ytterligare ett antal varuhus, bland annat i Malmö och Jönköping.

Ett annat koncept ska testas när Ikea flyttar in på 8 000 kvadratmeter i Gallerian i centrala Stockholm sommaren 2022. Där blir det en hybridversion av bistro, restaurang och Swedish Foodmarket, som kommer att gå under namnet Swedish Deli. Citykonceptet har hittills bara testats i två andra länder.

Parallellt pågår också ett arbete med att göra restaurangerna mer hållbara. Det handlar både om att addera fler växtbaserade alternativ på menyn och om att minska matsvinnet.  

­­ Kunderna föredrar plantbaserade köttliknande produkter hellre än vegetariska alternativ. Det kommer fler produkter under nästa kalenderår.

Matsvinnsmålet för året ser ut att nås och det jobbas nu febrilt med att formulera nya mål och allt vad det innebär.

­ Vi ska jobba ännu mer med hållbarhet. Vi speedar verkligen upp det nu, avslutar Marcus Carlsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101