Julbordets återkomst – men i mindre förpackningar
Livsmedelsföretagens traditionsenliga julmatspresentation hölls i år återigen inför levande publik istället för som förra året vid en livesändning.
Under presentationen av årets undersökning, där 1473 svenskar tillfrågats om sina julbordsvanor, framgick det att även dessa känner en lust att träffa andra människor igen. 38 procent av svenskarna uppgav att de planerar att äta julbord på restaurang, att jämföra med 7 procent förra året. 30 procent av de tillfrågade uppgav även att de tänker fira jul med andra än den närmaste familjen, att jämföra med 16 procent förra året.
Pandemin har satt sina spår även när det kommer till sättet vi handlar julmaten. I år planerar 8 procent att beställa hem mat, till skillnad från 5 procent förra året. Samtidigt uppger 51 procent att de inte kommer handla på ett annorlunda sätt på grund av pandemin, år 2020 var den siffran 30 procent.
På själva julbordet är det sig fortsatt sig likt, där både julskinka och julmust fortsatt anses vara det absolut viktigaste att äta och dricka. I statistiken över de populäraste rätterna sker det små och långsamma förändringar. Även om kött, chark och fisk är dominerande har intresset för till exempel vegetariskt ökat något.
– Julskinka är vinnare även i år. Det rör sig lite i staplarna men vi ser inte att något tappas bort utan det blir ett allt mer varierat julbord, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
På presentationen visades även nyheter upp från ett antal producenter, inklusive Dumle Polka Mint, Edward Bloms honungsjulskinka från Brödernas och ett flertal olika juldrycker både med och utan alkohol. Även årets sill från Klädesholmen med majs och krabba presenterades. En genomgående trend bland nyheterna är de mindre förpackningarna.
– Julbordet är en matsvinnsgenerator men folk börjar inse att de kanske inte behöver en tre kilos skinka i ett singelhushåll och börjar därför att köpa mindre förpackningar av samma vara, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.