23948sdkhjf

KO stämmer Arla för reklam

Konsumentombudsmannen anser inte att Arla kan bevisa påstående om netto noll klimatavtryck.

Arla påstår i sin marknadsföring att deras ekologiska mjölk har netto noll klimatavtryck. Men Konsumentombudsmannen (KO) anser att det inte är bevisat och ställer därför Arla inför rätta.

KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen i en kommentar.

Arla har meddelat att de välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden men att de inte delar KO:s bedömning av deras marknadsföring. Arla hävdar att deras beräkningsmetoder för klimatkompensering följer praxis och att klimatkrediterna köps in av meriterade program som följer vedertagna metodologier för beräkningar och uppföljning av klimatkompensationsprojekt. De pekar även på att KO:s experter inte ifrågasätter Arlas beräkningar av produkternas klimatpåverkan.

Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden. Netto noll är ett begrepp som används i klimatarbetet av både företag, organisationer som FN och EU samt av länder. Arlas avsikt är ingen annan än att följa lagstiftningen och gällande praxis, Victoria Olsson hållbarhetschef Arla Sverige i en kommentar.

Frågan kommer nu att avgöras av Patent- och marknadsdomstolen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093