Kebab är årets dagligvara
Priset som årets dagligvara gick 2021 till Schysst käks vegokebab. Priset som delas ut av Svensk Dagligvaruhandeln med stöd av NielsenIQ har utsetts av en jury bestående av handelsrepresentanter och forskare på Handelshögskolan.
– Hela gänget på Schysst käk har gjort ett grymt jobb med lanseringen av vår superpopulära Vegokebab, jag kunde inte vara stoltare, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk i en kommentar.
Vegokebaben vann i kamp med två andra växtbaserade varor, vegopizza från Anamma, Orkla Foods Sverige och Havregurt Turkisk från Oatly.
– Kebab, vem vill inte äta kebab? Tidigare har det enbart erbjudits de som äter kött, men Schysst käk gör det nu möjligt för alla. Försäljningsdata visar att konsumenterna har tagit emot Vegokebab med öppen famn och även vi i juryn blev imponerade över Schysst käks produktutveckling och lanseringsstrategi, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande i en kommentar.
Förutom äran i att vinna kommer dagligvaruaktörerna ge Vegokebabeb omfattande exponering i sina egna kanaler och vinnaren får även 400 000 kronor att använda hos NielsenIQ.
Priset delades ut i samband med DLFs höstmöte den 7 oktober.