Nu ökar e-handeln igen
E-handeln med dagligvaror ökade med 4,7 procent i augusti, varav upphämtning i butik med 5,5 procent och hemkörning med 4,1 procent.
Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Det är en ordentlig upphämtning. I juli minskade e-handeln för första gången sedan mätningarna infördes.
- Försäljningstillväxten i e-handeln var åter positiv i augusti efter att ha varit negativ i juli. E-handelsandelen landade på 4,5 procent, vilket är något högre än under samma månad föregående år och mer än dubbelt så hög som i augusti 2019. Om de nya nivåerna är det nya normala återstår att se under kommande månader när samhället öppnar och rekommendationen om hemarbete upphör, kommenterar Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
Butiksförsäljningen ökade med 0,5 procent.
- Försäljningsutvecklingen i butik var svagt positiv i augusti. Alla tre sommarmånaderna hade därmed positiva utvecklingstal, trots höga jämförelsetal från fjolåret. Kunderna verkar alltmer söka sig tillbaka till de fysiska butikerna, säger Karin Brynell.
Totalt ökade försäljningen med 0,7 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Kalendereffekten beräknas till -0,2 procent för augusti månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,9 procent.
Av de kedjor som redovisar månadsförsäljning ökade Ica med endast 0,2 procent i augusti, och tappade därmed marknadsandelar. City Gross redovisade en ökning med 4,0 procent i samtliga butiker, men räknade med en betydligt högre kalendereffekt än både Ica och DVI.