Lägre vinst för Linas i andra kvartalet
Rörelseresultatet för Linas Matkasse under andra kvartalet landade på 35 miljoner, vilket är en minskning från 46 miljoner under samma period förra året. Anledningen till minskningen är att handlingsmönstern börjar gå tillbaka till de som var innan pandemin samt att Linas Matkasse ökat sina marknadsföringskostnader med 25 miljoner kronor.
– Ökningen bör ses i perspektiv till det faktum att vi hade mycket låga marknadsföringskostnader under andra kvartalet 2020, samtidigt som vi kunde locka nya kunder till följd av den initiala spridningen av covid-19, skriver företagets vd Walker Kinman i rapporten.
Omsättningen under kvartalet ökade med 17,5 procent och hamnade på 381 miljoner kronor. Det är en minskning från 22,9 procent samma period förra året.
Linas Matkasse har anställt närmare 70 nya personer under perioden och företaget tror att det i kombination med marknadsföringssatsningen kommer att ge resultat framöver.
– Vi fortsätter att se hög aktivitet i inledningen av det tredje kvartalet 2021. Under andra halvan av 2021 räknar vi med att se effekten av återgången av det säsongsmässiga köpbeteendet, där fler kunder på grund av resor eller av andra anledningar pausar sina leveranser kring högtider.