23948sdkhjf

Så ska Lidl fortsätta expandera efter rekordåret

– Det var ett extremt år, säger Lidls Sverigechef Johan Augustsson om året då kedjan sprängde 200-butiksvallen, ökade omsättningen med 12,8 procent och för fjärde året i rad tog marknadsandelar.

– Framöver tror jag att vi kommer att ligga på cirka 6-8 nya butiker per år, men i år blir det något färre, säger han till Fri Köpenskap.

Lidl Sverige ökade omsättningen med 1,5 miljoner kronor under verksamhetsåret 2020/21. Det innebär en ökad omsättning med 12,8 procent till 13 250 miljoner kronor (11 751).

Lidl ökade därmed sin marknadsandel, eftersom hela branschen samtidigt växte med 7,1 procent enligt Dagligvaruindex, DVI.

Det är fjärde året i rad som Lidl vinner marknadsandelar. Den största delen av ökningen drevs av organisk tillväxt – fler kunder handlade för mer i befintliga butiker, enligt bolaget.

Förlusten för verksamhetsåret, som spänner från mars till februari, ökade till -145 miljoner kronor (-68). Förlusten, som enligt bolaget är planerad, förklaras med stora investeringar i bland annat det nya huvudkontoret i Barkarby, öppning av nya 14 butiker samt det nya centrallagret i Örebro.

– Nu rustar vi upp våra befintliga butiker samtidigt som vi öppnar nya. Vi har en stark plattform som möjliggör fortsatt kraftig tillväxt. Kombinerat med vårt flexibla och snabbfotade arbetssätt så har vi alla möjligheter att fortsatta ta marknadsandelar från marknadsdominanterna, kommenterar Johan Augustsson.

Under året lanserade Lidl sin nya kundklubb.

– Det har gått över förväntan, vi har fått väldigt många medlemmar, säger Johan Augustsson.

Under verksamhetsåret öppnade Lidl också ett snabbspår för närmare 50 små, lokala livsmedelsproducenter. Under året sålde Lidl cirka 2,5 miljoner varor från dem.

– Det är tydligt bevis att vi är på rätt väg när allt fler konsumenterna uppskattar och upptäcker vårt förbättrade erbjudande, där färska, svenska livsmedel står i fokus. Vi är utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden. Behovet av en stark utmanare ökar i takt med att dominanterna konsoliderar sina positioner på marknaden och förvärvar konkurrenter. Det finns en stor risk att det blir kunder och leverantörer som får betala priset när konkurrensen försämras och det är vårt uppdrag att motarbeta. Vi vill säkerställa att fler svenska hushåll får tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris och schyssta villkor för leverantörer, avslutar Johan Augustsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094