E-handeln drog upp försäljningen i maj – trots höga jämförelsetal
Dagligvaruhandelns försäljning ökade med 1,1 procent i maj, jämfört med maj förra året, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Butiksförsäljningen backade något, -0,3 procent, men e-handeln ökade med 26,1 procent. 16,9 procent för hemleverans oc 36,3 procent för click-and-collect. Starka siffror med tanke på att e-handeln rusade med 100 procent i maj förra året.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj månad till 6,4 procent.
– E-handelsförsäljningen gick fortsatt starkt och växte med över 25 procent, trots en försäljningsökning med över 100 procent i maj i fjol. E-handelsandelen på 6,4 procent är dock årets lägsta notering, men klart över nivån i maj förra året då den uppgick till 5,2 procent, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
– Den fysiska försäljningen minskade något under månaden. Värt att notera är att tillväxten i de fysiska butikerna var stark under hela förra våren. I maj i fjol var tillväxten i fysisk butik 5,4 procent, fortsätter hon.
Kalendereffekten beräknas till -0,4 procent för maj månad. Rräknar man med ökade den totala försäljningen i maj med 1,5 procent.