Tuffare när handeln möter höga jämförelsesiffror
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruinde, DVI, som publiceras i dag.
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel som publicerar indexet räknar med en kalendereffekt på -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol.
Räknar man bort det ökade den totala försäljningen i april med 1,6 procent. E-handeln stod för hela tillväxten, den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade med 3,0 procent.
E-handeln ökade med 39,5 procent, betydligt lägre än tidigare månader.
– Försäljningen i april höll sig kvar på nästan samma nivå som under föregående år, trots de höga jämförelsetalen från april 2020. Eftersom vi nu jämför försäljningsutvecklingen mot månader förra året som också påverkades av pandemin är jämförelsetalen både under denna och de kommande månaderna höga, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
I e-handeln, som totalt ökade med 39,5 procent, ökade hemleverans med 24,7 procent och upphämtning i butik med 55,1 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 7,2 procent, vilket är något lägre än under de senaste två månaderna, men fortsatt klart över nivåerna som uppmättes före pandemin.
– E-handeln fortsatte att växa kraftigt även i april, trots att tillväxten var över 100 procent i april i fjol. Tillväxttakten i e-handeln var därmed fortsatt betydligt högre än under en genomsnittlig månad före pandemin. E-handeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln för tredje månaden i rad, avslutar Karin Brynell.