Nu lanseras Coops hållbarhetsdeklarationer
I dag lanseras Coops nya hållbarhetsdeklarationer. För över 10 000 varor presenteras hållbarhetsavtrycket på tio olika områden i ett spindeldiagram.
Konsumenterna får tillgång till informationen genom att scanna varans kod.
Coop presenterade sin ambitiösa satsning i somras, och nu är det dags för skarp lansering.
Coop har fått sänka ribban något under resans gång. Vid den första presentationen i somras talade man om att märkningen skulle omfatta 17 000 varor. Nu har man fått stanna vid ”över 10 000”.
Det är ett helt nytt och världsunikt sätt att hjälpa kunderna att göra mer medvetna val, hävdar kedjan.
Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment.
– Vi vet att de allra flesta tycker det är viktigt att handla mat som är schysst tillverkad och har så litet avtryck på miljö och klimat som möjligt. Men många upplever också att det är svårt att förstå hur maten är producerad. Med hållbarhetsdeklarationen vill vi hjälpa våra kunder och medlemmar att göra medvetna val - ett slags första hjälpen för den som vill äta mer hållbart, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, i en kommentar.
Spindeldiagrammens tio parametrar
1. Biologisk mångfald
2. Klimat
3. Bördighet
4. Vatten
5. Bekämpningsmedel
6. Övergödning
7. Djuromsorg och antibiotika
8. Arbetsförhållanden
9. Lokalbefolkning
10. Lagefterlevnad och spårbarhet
Coop har under två år utvecklat metoden att redovisa matvarors hållbarhetsavtryck, utifrån forskning och officiella data. Kedjan drar paralleller till när kedjan för 75 år sedan gick i bräschen för att införa innehållsdeklarationer på livsmedel.
– Med hållbarhetsdeklarationen får vi ett helt nytt sätt att se på mat. Nu kan vi ge tydligare information till våra kunder, och vi får också ett inköpsverktyg för att tillsammans med våra leverantörer succesivt förflytta vårt sortiment mot ett mindre hållbarhetsavtryck, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop Sverige.
Coops hållbarhetsdeklarationer bygger på Hållbar Livsmedelskedjas urval av tio aspekter för mer hållbara produkter, vilka i sin tur bygger på FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ från Världsnaturfonden, WWF där Coop ingår tillsammans med 15 andra av de största aktörerna inom livsmedelsbranschen i Sverige.
Med hjälp av apparna Coop och Scan and Pay kan man scanna varans streckkod och få fram hållbarhetsdeklarationen. Senare i år kommer hållbarhetsdeklarationen även göras tillgänglig på coop.se.