Kraftig snustillväxt på nätet
Coronapandemin har som i ett trollslag förändrat flera inarbetade konsumtionsmönster. Ett av dessa är både svenskarnas och norrmännens snusande.
Sociala restriktioner och stängda gränser gjorde att snusförsäljningen online ökade med hela 246 procent i Norge och med 55 procent i Sverige, det visar siffror från Klarna.
– Många snusare är vana vid att köpa sina dosor i den lokala tobaksbutiken, i kiosken på vägen till jobbet, eller i mataffären tillsammans med sina övriga vardagsinköp. Men allt fler väljer att beställa sitt snus på nätet. När många både arbetar och spenderar mer tid i hemmet blir det naturligt att detta medför ett utbrett skifte i dagligvaruhandeln och därmed även snuskonsumenternas köpmönster, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i en kommentar.
Statistiken visar även att det främst är folk över 66 års ålder som ökat sitt snushandlande på nätet mest samt att sex av tio inköp sker via mobilen. Vanligast är att den som handlar snus på nätet gör det på en måndag mellan klockan 19 och 20.