23948sdkhjf

”Viktigt värna mervärden i svenska livsmedel”

Handeln behöver hjälpa till genom att satsa på mer svensk råvara i egna varumärken, skriver Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij i sin krönika.

Matens ursprung är viktigt för konsumenter. Att välja svenska livsmedel är en tydlig trend som stärkts ytterligare under pandemin. Att mer mat lagas och äts hemma driver på utvecklingen eftersom matens ursprung är tydligare i butik än restaurang. Från Sverige-märkningen kom till för att göra det enklare att hitta varor med svenskt ursprung i butik och utveckla tydliga regler för svenskproducerat.

Marknadsföringen av produkter märkta med Från Sveriges utgår från svenska mervärden inom djurvälfärd, miljö, resurshushållning och kvalitet. Viljan att köpa svensk mat är givetvis större om konsumenten vet att det finns flera fördelar. Därför är mervärdena viktiga att värna om, inte minst för den svenska livsmedelsproduktionens nuvarande och framtida konkurrenskraft.

Ett av de allra viktigaste och tydligaste mervärdena är betesrätten för mjölkkor. Det håller nog de flesta mjölkbönder med om. Men de som inte har tillgång till bra bete på nära håll har i vissa fall byggt stora anläggningar som gör det svårt att följa lagstiftningen om betesrätt. Därför har de drivit på för att avskaffa betesrätten och fått med sig LRF i att utreda frågan. Förhoppningsvis tar utredningen hänsyn till vikten av god djurvälfärd och den svenska livsmedelsproduktionens goda rykte.

Beteskravet är unikt för Sverige och innebär sannolikt att annan svensk jordbruksproduktion också uppfattas som positiv. Många konsumenter tror säkert att allt svenskt nötkött kommer från djur som varit ute och betat på sommaren och att all svensk köttproduktion är snarlik den ekologiska.

En stor del av de djur som föds upp i köttproduktionen hålls dock inomhus även på sommaren. Det är tjurarna, mjölkkornas söner, som i många fall aldrig får komma ut på bete. Med stöd från landsbygdsprogrammet borde dock bönder kunna få stöd till att föda upp tjurar som stutar (det vill säga unga kastrerade hanar av nötkreatur) på bete. De skulle kunna beta viktiga naturbetesmarker och bidra till biologisk mångfald.

Svenska mervärden för livsmedel såsom betesrätt och låg antibiotikaanvändning bör utvecklas, inte avvecklas. Där har inte bara bönder och politiker ett stort ansvar. Handeln behöver också stödja en sådan inriktning genom till exempel satsningar på mer svensk råvara i egna varumärken. Med gemensamma krafter stärks svensk livsmedelsproduktion.

Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094