En dag färre och pandemi – så gick handeln i februari
Den svenska dagligvaruhandeln såg fortsatt tillväxt under februari månad då den totala försäljningen ökade med 2,5 procent i jämförelse med samma period förra året, det framgår av Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska handeln minskade något med 2,0 procent men då 2020 var ett skottår så beräknas den "förlorade" dagen i jämförelsen ge en kalendereffekt på 6,1 procent.
– Den fysiska handeln mötte i februari tuffa jämförelsetal, framför allt på grund av att det var en försäljningsdag mindre i år. Februari blir dessutom den sista månaden där jämförelsen görs med en månad som inträffade innan pandemin slog till med full kraft, säger Karin Brynell, vd på Svenska Dagligvaruhandel i en kommentar..
E-handeln ökade med 143,2 procent där hemleverans ökade med 85 procent men framförallt upphämtning i butik ökade med 243 procent. E-handelsandelen på 7,5 procent är den högsta som uppmätts i Dagligvaruindex.
– Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex, säger Karin Brynell.