Ica, Coop och Lidl stöttar startups med Danske Bank
Danske Bank har engagerat dagligvarujättarna Ica, Coop och Lidl i en ny foodtech-accelerator.
Genom ett nytt program med fokus på mentorskap och starka branschnätverk med aktörer som Ica Sverige, Coop Sverige och Lidl Sverige vill banken bidra till en ökad tillväxttakt inom foodtech.
I studien State of Nordic Impact Startups som Danske Bank genomför årligen framgår att alldeles för få startups i Sverige och i Norden fokuserar på innovation inom foodtech, en global miljardindustri. Därför riktar sig Danske Banks accelerator, som genomförs under perioden 8 mars – 5 april, på startups inom foodtech.
– Att ha rätt mentorer och tillgång till viktiga branschnätverk som kan generera betalande kunder är det viktigaste för startups.I det acceleratorprogram som riktar sig till foodtechsegmentet vill vi skapa en solid grund och de bästa förutsättningarna för de 16 utvalda bolagen. Vi har 100 mentorer med i programmet och att Ica Sverige, Coop Sverige och Lidl Sverige bidrar med sin kunskap är en verklig styrka, säger Johanna Norberg, vd för Danske Bank Sverige, i en kommentar.
Acceleratorn, som drivs tillsammansmed We Work Labs, RISE och denna gång även Sweden Foodtech, har fått fler än 130 ansökningar och av dessa har 16 nordiska startups valts ut för att delta i programmet.
Tillsammans med affärsidé och framtida utvecklingsmöjligheter har även jämställdhet och geografiskt ursprung vägts in i urvalet.
Tillgång till branschnätverk och mentorskap är två viktiga faktorer för att nå framgång. Därför har över 100 mentorer, från Ica, Coop, Lidl och Reitan Convenience knutits till programmet. Dessutom bidrar Foodtech-investeraren Nicoya med branschinsikter, mentorskap och möjlighet till finansiering.
Acceleratorns deltagande startups verkar inom områden som agritech, Consumerapps/services, Food processing, nextgen food & drinks samt surplus & waste management.
Programmet är både kostnadsfritt och fritt från krav på ägarandel i bolagen.