Här är Coops nya försäljnings- och marknadsdirektör
Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige.
Coop Sverige organiserade i november om och slog samman sina avdelningarn för försäljning och marknad.
Nu hämtar kedjan chefen för det nya affärsområdet från hemelektronikbolaget Netonnet. Han har tidigare varit Sverigechef på Clas Ohlson och arbetat på Svenska Exportrådet i Berlin och Köpenhamn och på Hultafors Group. Han är sedan 2020 engagerad som investerare och rådgivare i det digitala plattformsbolaget TechBuddy AB.
– Jag är mycket glad att Fredrik valt att ansluta till Coop och den resa vi är inne på, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson. Han har i flera roller bevisat att han är en bred och kommersiell ledare som kommer att kunna utmana nuvarande branschnormer – inom digitalisering, fysisk handel och det som vi på Coop kallar digifysisk handel. Han har också, vilket vi ser är viktigt för rollen, erfarenhet från att ha ansvarat för och drivit butiker.
– Det känns oerhört roligt att få möjligheten att ta klivet in i dagligvaruhandeln och bli en del av Coop Sverige, säger Fredrik Uhrbom. Extra roligt att få bli en del av ett företag som sätter hållbar konsumtion, hälsa och välmående högt på agendan, ett område som kommer bli allt viktigare för att vinna kundens hjärta och förtroende samt skapa tydligt mervärde för Coops medlemmar. Från utsidan har jag följt Coop Sveriges omställningsresa och arbetet med att vässa sitt kommersiella erbjudande – en resa jag ser fram emot att få vara en del av och fortsätta utveckla tillsammans med medarbetarna inom hela Coop Sverige.
Fredrik Uhrbom tillträder tjänsten i april.
Artikeln är en del av vårt tema På nytt jobb.