Ökad försäljning för Arla – främst inom dagligvaruhandeln
Arla kunde trots tuffa omständigheter och stora intäktsförluster inom foodservice livsmedelsindustrin ändå öka sin försäljning något under 2020. Arlas omsättning landade på 10,6 miljarder euro 2020 (10,5). Omsättning i Sverige år 2020 var 14,268 miljarder kronor, jämfört med 14,298 miljarder kronor år 2019.
Under pandemin ökade konsumtionen i hemmen och varumärkena Lurpak, Arla och Puck, ökade sin försäljning med 14,6 procent, 3,0 procent respektive 11,7 procent.
– Detta är utan tvekan den mest utmanande kris Arla någonsin upplevt. Tack vare kooperativets flexibilitet kunde vi ställa om verksamheten och flytta stora mjölkvolymer nästan över en natt för att möta den ökade efterfrågan på våra kvalitetsprodukter inom mejeri och på samma gång minska de negativa effekterna från andra marknadssektorer, som Foodservice, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh i bokslutet.
Arlaintjäningen – som mäter det värde som Arla skapar per kilo mjölk från ägarna – uppgick till 36,9 eurocent 2020, jämfört med 36,6 eurocent 2019.
Arla förväntar sig att även nuvarande år kommer att bli en utmaning där kärnvarumärkena kommer att fortsätta leverera tillväxt, men i en mer blygsam takt än under 2020.
Arlas besparings- och effektivitetsprogram Calcium fortsatt under året och säkrade besparingar på 130 miljoner euro. Programmet som påbörjades 2018 ska fortgå till utgången av 2021 och har som slutmål att totalt sparar men än 400 miljarder euro.
Under 2021 planerar Arla att investera 700 miljoner euro inom strukturinvesteringar, Calciuminitiativet och Arlas hållbarhetsagenda.