Pantapå byter namn och tar konceptet utomlands
Det prisbelönta och uppmärksammade bolaget Pantapå byter nu namn och visuell identitet inför lansering utomlands. Först ut är Norge följt av de övriga nordiska länderna.
Det svenska företaget, vars affärsidé är att göra allting med en streckkod pantbart, gör sig nu redo för att exportera sitt koncept utomlands.
Pantapå är appen som gör det möjligt att panta alla förpackningar vid helt vanliga återvinningsstationer. Flera globala FMCG-jättar har ställt sig bakom initiativet och visionen är att alla konsumentförpackningar inom kort ska gå att panta.
Nu väljer bolaget att byta namn och visuell identitet för att kunna expandera globalt.
– Namnet Pantapå har varit en fantastisk grund att stå på, det fungerar väldigt bra lokalt och tillsammans med våra anslutna varumärken har vi lyckats skapa tyngd i etablissemanget på den svenska marknaden. I och med kommande lanseringar globalt känns det däremot helt rätt att hitta ett namn som är mer internationellt gångbart, säger Suwar Mert, grundare av Bower som alltså det nya namnet lyder.
Det nya namnet är inspirerat av den australiska fågeln med samma namn. Fågeln, likt bolagets koncept, är känd för att samla och sortera skräp. Symboliken har även kommit att bli bolagets nya logga som även den visualiseras fågellikt.
– Vi hoppas kunna kapitalisera på den solida trovärdighet vi byggt upp i namnet Pantapå och ta med oss det till det nya varumärket. Förutom logga, en del nya färger och former är allting som vanligt: Du pantar med mobilen och blir belönad. Det kommer bli bra, säger Suwar Mert.
Med sina drygt 170 000 appanvändare har Bower (före detta Pantapå) sedan starten återvunnit över fem miljoner förpackningar och sparat miljön över 300 ton koldioxidutsläpp. 2021 väntas bolaget ta den svenska modellen till fler länder.
Så här långt är Grumme, YES, Via, Nivea, Seventh Generation, Skogaholm, Björn Axén, Apoteket AB och Capao (säljs i USA), anslutna.