Vetenskap bakom Lidls nya klimatmål
Lidl ska utöka sitt klimatarbete för att kunna sätta klimatmål grundade på vetenskap.
Kedjans klimatutsläpp ska sänkas i enlighet med Parisavtalet. Mer konkret innebär det mål och åtgärder för att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från både den egna verksamheten och leverantörsledet.
Lidl Sveriges åtagande har kommit till stånd genom att Lidls ägare Schwarz-gruppen, med 12 500 butiker i 33 länder, har anslutit till Science Based Targets Initiative, SBTi.
– Vi arbetar ständigt med att effektivisera och minska vår egen miljöpåverkan, det är en jätteviktig fråga för oss. Sedan vi började mäta utsläppen av växthusgaser år 2016 har vi minskat dem med 22 procent trots en ökad omsättning under samma period med 31 procent. Det visar att man kan ha en stark tillväxt och samtidigt minska utsläppen, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
– Genom att sätta mål inom SBTi tar vi nästa steg och sätter en ännu mer effektiv klimatstrategi, fortsätter Augustsson.