23948sdkhjf

Dagligvaruindex: E-handeln rusade i november

Den svenska dagligvaruhandeln fortsatte att växa under november då försäljningen steg med 6,4 procent. Det framgår av Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. 

Det är framförallt handeln på nätet som tog fart under månaden då denna ökade med hela 136,1 procent då de fysiska butikerna nu "endast" ökade sin försäljning med 2,5 procent. Hemleveranserna ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik steg med hela  242,9 procent under en månad som präglades av ökad smittspridning.

– I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november så fortsatte matinköpen på nätet att öka. Försäljningstillväxten som vi ser i november är, med undantag för semestermånaden juli i år, den högsta som noterats sedan Dagligvaruindex började mäta marknadsutvecklingen, säger Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Även julhandeln förväntas i mycket större utsträckning än tidigare ske på nätet i år.

Kalendereffekten för november uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 8,2 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095