Pong ger sig in på marknaden för matkassar
Coronapandemin slog hårt mot kedjan av Pongrestauranger. Bolagets räddning blev Pong Market.
Pong Gruppen driver närmare 30 asiatiska bufférestauranger i Stockholms- och Uppsalaområdet under varumärket Pong. För att förse alla restauranger med mat driver bolaget sedan tidigare B2B-handel genom plattformen Vendre. När besökarna i restaurangerna minskade skruvade Pong Gruppen på affärsmodellen.
– Vi kunde inte längre hålla samma tempo i restaurangerna, vilket ledde till en överkapacitet. Vi hade varor, bilar och personal vi ville ta tillvara på och bestämde oss för att ta vårt B2B-koncept ut till privatpersonerna. Genom att öppna en ny e-handel som rikar sig till privatpersoner kunde vi nu leverera våra matvaror direkt till kunderna, berättar Pong AB:s vd Michael Zhan.
Konceptet har visat sig bli en framgång. Pongmarket.se växer med 10 procent varje vecka och nätbutiken har sedan starten för tre månader sedan fått närmare 1 500 registrerade kunder, varav 35 procent gjort återkommande köp.
– När vi lanserade tog det fart direkt, våra kunder berättade för deras vänner och så har det fortsatt. I dag levererar vi 40-50 matkassar per dag, vilket gör att vår överkapacitet är helt borta, säger Michael Zhan.
Målet är nu att ha omsätt 50 miljoner kronor vid slutet av 2021.
– Pongmarket.se är något vi kommer satsa mycket mer på. Marknaden har verkligen visat sig mogen så nu gäller det för oss att förbereda oss internt på att kunna växla upp detta organisatoriskt. Vi kommer strax möjliggöra leveranser till hela Sverige, men begränsar färsk- och frysvaror till Stockholm och Uppsala.