23948sdkhjf

Så rustar kedjorna för julens e-handelsrusch

Livsmedelskedjorna rustar för en digital anstormning fram till julafton.

Men ska du handla julmaten online gäller det att vara ute i god tid.

Precis som under hela pandemiåret är det full fart i Mathems lager i Arlöv utanför Malmö. Från det att plockningen av en order påbörjas tar det ungefär 1-1,5 timme innan en transport är lastad med cirka 25 beställningar per lastbil.

– Våra kunders köpmönster ändras ganska kraftigt till jul. Då ska alla ha ungefär samma varor, säger Kristoffer Karlsson, Mathems lagerchef i Malmö och Göteborg.

Svenskarna handlar mat som aldrig förr online under pandemin och livsmedelsbranschen har sett en explosionsartad ökning av försäljning via internet.

Nu väntas en ny digital rusch när julmaten ska inhandlas och det gäller att börja planera nu om julskinkan, sillen och grönkålen ska komma fram i tid.

– Vårt generella budskap kopplat till de restriktioner som ligger är att man ska planera sin julhandel i god tid, säger Tony Holmberg, affärschef för e-handel inom Ica.

Hos exempelvis Coop och Ica går det redan nu hitta vissa leveranstider ändra fram till den 23 december.

- Man kan redan nu välja dag och man kan fylla på sin order under tiden fram till dagen innan leverans, säger Sara Mundt-Petersen, chef för Coop online.

Willys och Hemköp släpper sina tider sju dagar framåt.

– Nu ligger vi på en hög kapacitet, så vi kan ta emot många beställningar. Sedan finns det naturligtvis en gräns för vad vi klarar av. Vissa dagar och på vissa tider kan det vara svårt att hitta en tid, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Mathem släpper sina tider tre dagar framåt och företaget känner sig redo för julruschen.

- I dag kan vi leverera ungefär dubbelt så mycket jämfört med vad vi kunde innan sommaren. Vi har gjort en fantastisk kapacitetsökning som hjälper oss även nu i julhandeln, men det är inte julhandeln i sig som har varit drivande. Utan det är coronaeffekten i stort, säger Johan Lagercrantz, Mathems vd.

Exempelvis Hemköp och Coop kommer att öka sin kapacitet de sista veckorna fram till julafton.

- Vi bemannar upp på alla fronter, i alla led, just nu. Vi förväntar oss minst en dubblerad försäljning på e-handel jämfört med december i fjol, säger Sara Mundh-Petersen på Coop.

Källa: TT

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.252