Kraftig ökning av e-handeln i jul
Siffrorna är entydiga. Den svenska e-handeln med dagligvaror har exploderat i spåren av coronapandemin.
Nu bekräftas de av en ny undersökning som Demoskop har gjort på uppdrag av Coop.
Nästan varannan svensk (47 procent) kommer att köpa sin julmat online i år, enligt undersökningen, och var femte (20 procent) uppger att de kommer att handla mat och dryck till årets julfirande online i högre utsträckning än tidigare.
Det är framförallt i åldrarna 16–25 år där man tror att man kommer att handla mer online, det uppger 26 procent. En kraftig ökning ses även bland de i åldrarna 66–75 år där nästan var fjärde (23 procent) uppger att de tror att de kommer handla julmat online i större utsträckning än tidigare.
– Detta år har varit speciellt på många sätt, och intresset för att handla mat på nätet har ökat enormt. Vi har fördubblat vår onlinekapacitet under året för att möta en högre efterfrågan. Vi är särskilt glada över att så många i den äldre åldersgruppen upptäckt hur enkelt och smidigt det är att klicka hem sin mat och få den levererad till dörren, säger Sara Mundt Petersen, chef för digitala kundmöten och e-handel på Coop Sverige, i en kommentar.
Undersökningen visar vidare att fler kvinnor (24 procent) än män (18 procent) kommer att handla julmat online i högre utsträckning än tidigare. Endast fyra procent uppger att de kommer att handla julmat online i mindre utsträckning än tidigare.
De vanligaste varorna som svenskarna kommer att handla på nätet till julfirandet i år är julmust (32 procent), ägg (29 procent), julskinka och prinskorv (25 procent) samt pepparkakor och godis (24 procent).