Nya rekordsiffror för Axfood
Axfood redovisar en omsättning på 13 426 miljoner kronor för årets tredje kvartal, en ökning med 5,5 procent från 12 731 miljoner kronor för samma period förra året.
Rörelseresultatet ökade med 11,5 procent till 796 miljoner kronor (715), och rörelsemarginalen till 5,9 procent (5,6).
En ökad konsumtion av mat i hemmen påverkade försäljningen positivt. Vissa verksamheter med exponering mot café och restaurang och gränshandeln samt i flödeslägen där kundtillströmningen minskat markant påverkades dock negativt, om än i mindre utsträckning än under andra kvartalet, skriver bolaget i anslutning till rapporten.
Det gäller i första hand de egenägda Hemköpsbutikerna, som fortsätter att halka efter.
En imponerande utveckling för Willysbutikerna och en återhämtning för Snabbgross kompenserade mer än väl för de verksamheter som fortsatt utmanas av rådande pandemi, skriver dock bolaget.
– Axfood fortsätter att ta marknadsandelar och särskilt utmärkande är tillväxten för butikskedjan Willys som stärker sin position som Sveriges ledande lågpriskedja. Tredje kvartalets resultat var starkt och trots utmaningar inom delar av verksamheten förbättrade vi vår lönsamhet. Rådande pandemi ställer höga krav på våra verksamheter, vilket innebär ett stort fokus på att ställa om för att möta förändrade kundbehov och beteenden. Trots detta fortsätter vi att i hög takt utveckla vår verksamhet inom många områden, säger koncern-vd:n Klas Balkow i en kommentar.
För årets tre första kvartal ökade omsättningen med 6,3 procent till 40 062 miljoner kronor (37 700) och rörelseresultatet till 1 944 miljoner kronor (1 801).
Inom e-handeln överträffar Axfood marknaden, med en tillväxt på 120 procent, enligt bolaget.
– Särskilt utmärkande är tillväxten för leveranssättet upphämtning i butik som växer betydligt snabbare än hemleverans för såväl marknaden som för Axfood, skriver Klas Balkow i rapporten.