Årets Butik: ”Det kändes helt overkligt”
Handlaren Jens Bertilzon har svårt att sätta ord på känslorna när Fri Köpenskap når honom.
– Vi tog inte ut någon seger i förskott och vi kände oss som vinnare bara av att vara bland de tre finalisterna. När beskedet kom så var det så klart extra stort. Det känns helt fantastiskt, säger han.
Hur har ni följt prisutdelningen?
– Vi hade bjudit in hela personalen till vår restaurang och omkring 70 personer har varit med. Det har blivit trerätters och champagne så klart.
Vad är hemligheten till vinsten?
– Vår personal, det är de som fyller butiken med engagemang, glädje och känslor. Du kan bygga en butik med de finaste avdelningarna men utan personalen spelar det ingen roll.
Hur kändes det när Peter Eriksson och Lisa Schuman från Storesupport dök upp med priset i butiken?
– Vi satt här och det var lite osynkat med tv-skärmar och mobiltelefoner. Sedan, helt plötsligt dök det upp någon med kamera. Det kändes helt overkligt.
Vad blir nästa steg för Årets Butik?
– Nu ska vi leva upp till det, och det är väldigt mycket att leva upp till, så det blir lite press.
Juryns motivering:
Årets butik har under flera år utvecklat sig i en riktning framåt. Inte bara i omsättning utan också tagit framtidsorienterade initiativ som satt avtryck på sin marknad. Med en serviceinriktad personal har man med kreativitet, proaktivitet och kundfokus utvecklat butiken till något mycket mer för sina kunder. Med stark övertygelse och hög prioritet på matinspiration och kundens välbefinnande känner sig kunden alltid välkommen.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.