Nyckelhålet moderniseras
Nyckelhålsmärkningen har funnits i svenska butiker i snart 30 år och nu är det dags för en uppdatering.
Livsmedelsverket drar nu igång en kommunikationskampanj för att modernisera märkningen. Kampanjen på sociala medier vänder sig främst till unga vuxna men senare riktas även kommunikationen till småbarnsfamiljer.
– Märkningen har funnits i över 30 år och utvecklas hela tiden, men bilden av Nyckelhålet har inte riktigt hängt med. Målet är såklart att det ska leda till att fler konsumenter använder Nyckelhålet som en guide till de hälsosamma alternativen i butikshyllan, säger Livsmedelsverkets kommunikationschef Christina Lindahl i en kommentar.
Kampanjen som går under namnet Byt inte liv har tagits fram i samråd med branschorganisationer inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandel och tanken är att även företagen så småningom ska kunna använda sig av kampanjen i sin kommunikation och marknadsföring kring Nyckelhålet.
– Vår förhoppning är att ett synligare och tydligare Nyckelhål ska göra att fler företag väljer att märka sina produkter med Nyckelhålet. Och därmed gör det enklare för konsumenter att göra hälsosamma val, säger Christina Lindahl.