Matsmart växer för att bli lönsamma
E-handelsföretaget Matsmart omsatte 371 miljoner kronor under 2019, en ökning med 35 procent från 2018, då omsättningen var 274 miljoner kronor, det visar bolagets årsredovisning för 2019.
Resultatet efter finansiella poster försämrades till -98 miljoner kronor (-65).
Under året genomförde bolaget en finansieringsrunda som tillförde 180 miljoner kronor.
I november lanserades e-handeln i Danmark under varumärket Motatos och i april i år i Tyskland under samma varumärke.
– 2019 innebar en rad strategiska investeringar med delat fokus; för det första att kunna växa med ökad lönsamhet på vår hemmamarknad och för det andra att lansera på ytterligare två europeiska marknader. Satsningarna på affärsutveckling för lönsamhet har burit frukt under det första halvåret 2020, när vi för första gången i bolagets historia har tangerat positivt ebitda på den svenska marknaden. Den här utvecklingen är unik inom segmentet e-handel för livsmedel. Lanseringarna i Danmark under hösten 2019 och Tyskland under våren 2020 har gått enligt plan och marknaderna utvecklas hittills något bättre än förväntat, säger vd:n Karl Andersson i en kommentar.