Stark tillväxt för Orklas varumärken
Orklas rörelseresultat (EBIT adj.) ökade med 8,7 proent till 1 205 miljoner norska kronor under andra kvartalet 2020. Rörelseintäkterna ökade med 5,3 procent till 11 099 miljoner norska kronor.
Varumärkesverksamheten inklusive huvudkontoret ökade rörelseresultatet med 16 procent.
”Ökningen beror bland annat på kostnadsminskande åtgärder relaterade till coronapandemin, produktivitetsförbättringar och positiva valutaomvandlingseffekter”, konstaterar Orkla i en kommentar.
Fyra av fem affärsområden hade betydande framsteg i rörelseresultatet under andra kvartalet jämfört med samma period 2019: Orkla Consumer Investments (+ 46%), Orkla Care (+ 27%), Orkla Confectionery & Snacks (+ 26%) och Orkla Foods (+ 22%). Orkla Food Ingredients minskade däremot rörelseresultatet med 48 procent. Enligt Orkla är det sistnämnda tappet ett resultat av nedläggningar på flera marknader samt statligt införda restriktioner.
Den märkesverksamma omsättningen ökade med 6,2 procent främst till följd av valutaförändringar och förvärv av företag. Den organiska tillväxten var -3,8 procent under kvartalet.
Orkla hade god försäljningstillväxt på livsmedelsmarknaden, men en betydande minskning av omsättningen utanför dagligvaruhandeln.
– Vi har lagt bakom oss en sexmånadersperiod som har präglats av den största krisen i fredstid. I mars fanns det en betydande hamstring i livsmedelsbutikerna. Efter en lugn start under andra kvartalet har volymerna ökat igen. Det kan tyckas som om konsumenter letar efter kända och älskade varumärken i kristider som vi nu befinner oss i. Utanför dagligvaruhandeln har våra företag dock upplevt en betydande minskad efterfrågan till följd av olika begränsningar från myndigheterna. När samhället nu gradvis öppnar igen har vi också sett en förbättring av efterfrågan utanför hemmet, kommenterar Orklas vd Jaan Ivar Semlitsch.