Coop tar totalgrepp på hållbarhet
I ett stort projekt inför Coop hållbarhetsdeklarationer på alla sina livsmedel. 17 000 varor mäts enligt de tio hållbarhetskriterier som samarbetsprojektet Hållbar Livsmedelskedja tidigare tagit fram.
Varje varas totala hållbarhet visas med ett spindeldiagram som visar hur stort hållbarhetsavtrycket är för varan enligt de tio parametrarna. För konsumenterna kommer spindeldiagrammet att visas genom att skanna varans streckkod.
Coop Sveriges vd Magnus Johansson presenterade den nya märkningen på ett digitalt seminarium på tisdagen.
– Det här är otroligt stort. Det ligger ett och ett halvt års arbete bakom, säger han, och drar paralleller till när konsumentkooperationen införde innehållsdeklarationer av livsmedel 1946. Något som sedan blev branschtstandard.
– På det här sätter hjälper vi kunderna och medlemmarna med korrekt information för att de ska kunna göra medvetna val.
Spindeldiagrammens tio parametrar 1. Biologisk mångfald 2. Klimat 3. Bördighet 4. Vattenåtgång 5. Bekämpningsmedel 6. Övergödning 7. Djurhälsa 8. Arbetsförhållanden 9. Lokalbefolkningen 10. Lagefterlevnad och spårbarhet |
De tio kriterierna som ingår i hållbarhetsdeklarationen har tagits fram i det branschgemensamma projektet Hållbar Livsmedelskedja som Världsnaturfonden, WWF, tagit initiativ till. Där ingår 15 företag från dagligvaruhandeln och livsmedelsproduktionen.
– Presentationen i spindeldiagram tyddliggör komplexiteten i de här frågorna, säger Coop Sveriges hållbarhets- och kvalitetschef Charlotta Szczepanowski, som varit drivande i projektet.
Enligt henne ska arbetet med att deklarera de 17 000 varorna vara klart i september-oktober. Tester med att visa upp diagrammen inleds redan nu under sommaren, och fullt ut kommer hållbarhetsdeklarationerna att vara tillgängliga för konsumenterna under första kvartalet nästa år.
Men det handlar inte bara om konsumenterna. Den nya hållbarhetsmärkningen kommer att kunna användas i hela livsmedelskedjan, från kedjornas inköpare till leverantörer och producenter.
Datan som beräkningarna baseras på kommer från oberoende källor såsom RISE, World Bank, WWF och BSCI.
– Vi hoppas att det här ska bli branschstandard, säger Charlotta Szczepanowski.
Magnus Johansson flaggar för att systemet efterhand ska öppnas upp, både när det gäller regelverk och data.
Charlotta Szczepanowski refererar till de diskussioner inom Hållbar Livsmedelskedja som handlar om att ”växa toppen” med fler hållbara produkter, och ”lyfta botten”, där förbättringarna sätts in på varorna med mest påverkan på jordens resurser, klimat och samhälle.
– Att välja bort produkter, det gör vi hela tiden, det är inte det svåra. Nu handlar det om att förbättra, säger hon.
Initiativet får tummen upp av WWF:s Daniel Robertsson, som medverkade vid presentationen:
– Det finns ett stort ansvar för hållbarhetsfrågorna hos handeln. Med transparens kommer också utvecklingsmöjligheterna, säger han.