Pressbyrån gör en Amazon
Nu öppnar Pressbyrån sin första obemannade butik i det nya konceptet Pressbyrån Go. Den första butiken finns på Kungsholmen i Stockholm, men planer finns på att öppna många fler under de kommande åren.
Konceptet är utvecklat för att fungera som ett tillskott till Pressbyråns befintliga butiker och ökar tillgängligheten både när det kommer till placering och öppettider. I ett första skede kan Pressbyrån Go till exempel dyka upp i större kontorsbyggnader, hotellobbys eller sjukhus, men på sikt även som fristående butiker. Sortimentet anpassas efter läget.
En QR-kod skannas när man går in, sedan håller kamerorna koll.
Reitan Convenience, med kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven, har enligt förebild från Amazon Go satsat på att minimera kundernas insats i butiken. Man laddar ner appen Pressbyrån Go och skannar sedan en QR-kod vid ingången till butiken. Varorna som kunden plockar registreras automatiskt i en virtuell varukorg med hjälp av kameror i taket och integrerade vågsensorer. Efter en enkel utcheckning är allt klart.
– Tekniken bakom Pressbyrån Go gör att kunden inte behöver göra något annat än att plocka sina varor. Allt registreras automatiskt vilket kommer vara en helt ny upplevelse på den svenska marknaden. Vi har valt en flexibel lösning som gör att vi lätt kan anpassa oss och vidareutveckla konceptet i takt med att vi lär oss mer om hur kunderna tar till sig den nya butiken, säger Maria Isaksson, affärsutvecklingschef, Reitan Convenience Sweden.
Pressbyrån Go.
– Våra drygt 300 Pressbyråbutiker runtom i Sverige är vår ryggrad som drivs med stort hjärta och mycket stolthet. Samtidigt ser vi en trend i samhället där människor i högre utsträckning vill handla på sina villkor, nu mer än någonsin. Med Pressbyrån Go kan vi erbjuda convenience på ett nytt sätt och vår ambition är att konceptet ska växa betydligt under de kommande åren, kommenterar Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden.