Ny tjänst för direktköp med dagligvaror lanseras idag
En ny e-handelslösning lanseras idag i Stockholm för handel med dagligvaror. Bakom den nya lösningen står företaget Gastrofy som bland annat levererar handelslösningar som utgår från digitala recept och leverantörsbolaget Urb-it.
– Vi har sett en jätteökning av e-handeln under covid-19 och vi tog då tillfället i akt för att utöka genom ett nytt samarbete med Urb-it. Dagligvarukedjorna har arbetat hårt med att utöka kapaciteten men det har inte räckt och det har varit ibland varit svårt att hitta leveranstider, säger Erik Wallin, CMO och medgrundare av Gastrofy och Northfork till Food Supply.
Tjänsten fungerar helt enkelt som så att ordern läggs online, baserad på ett eller flera recept, varpå personalen sedan handlar direkt i den utvalda butiken.
– Kunden betalar bara det som står på kvittot med alla de fördelar det innebär av transparens. Det man sedan betalar extra är transporten på 129 kronor, säger Erik Wallin.
– Urb-it plockar ordrar i butiken och lämnar sedan vid dörren, helt kontaktlöst. Vi har dessutom tagit fram ett tekniskt stöd för personalen så de vet vad de ska göra om en produkt är slut. Eftersom vår startpunkt ligger i recept finns det en lösning för om till exempel kycklingbrösten är slut.
Detta innebär även att om priset skulle bli högre betalar kunden inte mer, extrakostnaden tar Gastrofy. Men om det skulle bli lägre betalar kunden det beloppet då betalningen inte dras direkt utan reserveras hos betaltjänsten Klarna. Priset på 129 kronor för en beställning kan även komma att ändras efter vidare utvärdering av leveranserna.
Gastrofy har testat den nya tjänsten i en beta fram tills nu men idag lanseras tjänsten på bred front. Vem som helst kan lägga en beställning men i ett första stadium vänder sig Gastrofy främst till sina drygt 20 000 medlemmar och beroende på hur det går i Stockholmsregionen är företaget beredda på att sprida tjänsten vidare till andra delar av landet.