Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken
Nästan varannan kund, 47 procent, handlar mindre i fysiska butiker än vad de gjorde innan coronautbrottet. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av Svensk Handel. För att stötta handlarna lanserar nu kampanjen ”Välkommen in – din handling gör skillnad”.
Enligt undersökningen tycker nio av tio kunder att det är viktigt att handlarna agerar för att undvika smittspridning. Slussning av kunder för att undvika trängsel, avståndsmarkeringar i golvet och att erbjuda kontaktlösa betalningar är exempel på åtgärder som kunderna uppskattar.
Nästan sex av tio kunder (57 procent) anser att handeln har vidtagit tillräckliga åtgärder för att möjliggöra för kunder att hålla avstånd när de handlar i butik. Samtidigt svarar lite drygt var tionde kund (13 procent) att butikernas åtgärder har varit otillräckliga.
– Att försäljningen så snart som möjligt återhämtar sig är avgörande för många butikers överlevnad. När handeln nu välkomnar kunderna tillbaka är det viktigt att handelns företag fortsätter att ta sitt viktiga samhällsansvar att förebygga smittspridning, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Kampanjen ”Välkommen in – din handling gör skillnad” är ett samarbete mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund där butikerna kan beställa skyltar, knappar och informationsmaterial som de kan använda i butiken. Kampanjen innehåller också en kort film som nu sprids i sociala medier.
Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.