Prislappen på Netto
969 miljoner danska kronor, motsvarande cirka 1,4 miljarder svenska kronor. Så myckt förbättrades danska Salling Groups resultat av den omtalade försäljningen av de svenska Nettobutikerna till Coop.
Siffran, som ger en fingervisning av vad prislappen på de 160 butikerna låg på, framgår av koncernens årsredovisning som nu presenterats.
Nyligen redovisade KF, som förra sommaren köpte de svenska Nettobutikerna genom dotterbolaget Coop Butiker & Stormarknader, att affären belastade deras resultat med 165 miljoner kronor förra året.
Salling Group, som fortsatt driver Nettobutiker i tre länder och bland annat kedjorna Bilka och føtex i Danmark, redovisar ett starkt resultat för 2019. Bortsett från de sålda Netto Sverige ökade omsättningen med 838 miljoner danska kronor till 56,7 miljarder och ebitresultatet till 2,27 miljarder kronor.
– Det handlar om ett starkt år, där framgången drevs av våra kärnverksamheter både i Danmark och i utlandet. Netto Danmark levererade sitt bästa resultat i kedjans historia, och presterade liksom føtex sin bästa intjäning någonsin. Netto Polen och Sallling Stormagasiner levererade samtidigt också omsättningsrekord, säger koncernchefen Per Bank i en kommentar.