KF:s vd: ”Ny kod ska främja dialogen med medlemmarna”
Ingen av oss hade väl kunnat ana att ett virus skulle påverka och förändra hela världens vardag. Det känns ibland både overkligt och skrämmande. Men det är också viktigt att se vilka möjligheter som skapas – min bild är att krisen bidrar till att ta fram det bästa hos oss alla. Vi hjälper och ställer upp för varandra som grannar, kollegor och vänner. Och vi hittar nya sätt att arbeta bättre tillsammans.
Inom KF-koncernen står vi just nu inför olika utmaningar: vår konferensgård Vår Gård har intensifierat omställningen mot privatgäster som inleddes redan i höstas, och har intagit en aktiv och ledande roll i att stötta och bidra till utvecklingen i Nacka. Vi Media har genomfört en omfattande digitaliseringsresa för att skapa ytterligare värde för sina prenumeranter.
I butiker och på våra lager går arbetet för högvarv. Alla sliter för att se till att våra medlemmar och kunder kan handla det som de behöver. Vi har den senaste tiden haft väldigt många kunder, vilket har ställt delvis andra krav på oss. Människors köpbeteenden har förändrats och våra anställda har verkligen klivit fram och tagit ansvar som vardagens hjältar.
Vårt krisledningsarbete fokuserar på att bidra till att begränsa smittspridningen och bibehålla trygghet och hälsa hos både medarbetare och kunder. Det handlar om att ta ansvar för att hålla i och hålla ut.
Vi har tvingats bli mer digitala i våra arbetssätt och löser saker på nya sätt, vilket bland annat har lett till att vi för första gången i KF:s 121-åriga historia nyligen höll vår stämma digitalt. På vår stämma beslutade vi om att anta Svensk kod för styrning av kooperativa och ömsesidiga företag. En kod som bygger på principen följ och förklara.
Syftet med koden är att främja medlemsdialogen, de demokratiska beslutsprocesserna och att öka transparensen samt öppenheten i styrelsens ledningsarbete. Koden ställer höga krav på oss och jag är övertygad om att den kommer hjälpa oss att bli ännu bättre för våra medlemmar och att vi med hjälp av bland annat teknik ska kunna skapa ännu mer värde för dem.
De digitala lösningar vi hittar för att bibehålla en hög nivå på vår verksamhet och vara relevanta för våra medlemmar kommer att vara till nytta även när vardagen är mer normal igen. Vi har bestämt oss för att vi ska fortsätta vår drygt 120-åriga stolta tradition och ta ansvar för att människor ska kunna äga hållbart och konsumera hållbart, samtidigt som vi tillsammans tjänar på det. Vi ska vara Sveriges viktigaste konsumentkraft.
Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.