23948sdkhjf

Mer förpackat naturgodis och mindre lösvikt

Snacksbolaget Rootfruits försäljning i det första kvartalet uppgick till 80,7 miljoner kronor, jämfört med 75,1 miljoner kronor i motsvarande period föregående år.

Det framgår av en uppdatering från bolaget med anledning av covid-19.

Försäljningen i mars ökade med 4,3 procent till 27,8 miljoner kronor (26,7). Enligt bolaget har efterfrågan på natursnacks i lösvikt successivt minskat, samtidigt som efterfrågan på förpackade produkter inom dagligvaruhandeln är stark.

Vidare skriver bolaget att tillfällig stängning i försäljningskanaler som underhållning, resor, retail och gränshandel har påverkat försäljning i mindre omfattning. Däremot har efterfrågan inom hotell och restaurang haft en "viss påverkan på utvecklingen".

Bolagets leveransförmåga har hittills inte påverkats och i dagsläget märks inte några väsentliga störningar i varuförsörjningskedjan.

"Vi kan dock konstatera negativ påverkan på våra inköp av råvaror pga att den svenska kronan har försvagats på kort tid mot USD och Euro", skriver Rootfruit.

I samband med rapporten för det första kvartalet som väntas den 19 maj kommer bolaget att uppdatera prognosen för helåret 2020.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078