Allt fler dagligvaruhandlare i Uber Eats-appen
Uber Eats hemleveranser av dagligvaror i ett på många håll karantänsförsatt Europa ökade med 59 procent under mars jämfört med februari, vilket bidrog till att kompensera för huvudverksamhetens kraftiga fall i takt med att restauranger av samma skäl hållits stängda, enligt Reuters.
Leverantörer av e-handlade matkassar har kommit att bli en av få branscher som dragit en vinstlott av de sociala distanseringsrestriktioner som införts över världen och det fick Uber Eats, som tidigare mest fokuserat på restaurang, att lägga om strategin, enligt uttalanden från Europachefen Stephane Ficaja.
"Alla satsningar vi nu gör inom dagligvaror och andra livsnödvändiga varor drivs av en enorm konsumentefterfrågan för den här nya trenden. Folk sitter ju hemma och kan inte gå ut", sade han enligt nyhetsbyrån.
Bland de länder där en tydlig skillnad har märkts sedan allt fler dagligvaruhandlare dykt upp i Uber-appen finns Sverige, enligt Europachefen.
Uber Eats är ett dotterbolag till taxiappbolaget Uber.