Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper
Nätbutiken Mat.se kommer från och med måndag nästa vecka att driva en särskild onlinebutik med särskilda kassar för personer i riskgrupper.
– Det här är ett erbjudande som är till för de personer som tillhör någon av de riskgrupper som riskerar drabbas allra värst av Coronaviruset. Man kan se det som en digital jourbutik där man får tillgång till snabb leverans av basvaror som räcker för en person under en veckas tid, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se i en kommentar.
Butiken kommer att sälja tre olika färdigpackade måltids- och hygienkassar med leverans hem till dörren nästföljande vardag. Initialt kommer 500 beställningar per vecka levereras i Stockholm och Göteborg. Butiken lanseras via och tillsammans med intresseorganisationer som exempelvis Bröstcancerförbundet vars medlemmar är särskilt utsatta.
Onlinebutiken har sammanställt på några få dagar i samarbete mellan flera av Axfoodfamiljens bolag; Mat.se, Middagsfrid som satt ihop måltidskassarna och Axfood Snabbgross som plockar varorna.
– Med en högt belastad e-handel har behovet av att kunna säkra hemleveranser till riskgrupper varit högt. Vi behövde hitta en lösning som både gick att få igång snabbt och som kompletterade den vanliga e-handelslogistiken, säger Carl Stenbeck, chef affärsutveckling på Axfood.