Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa
KF-koncernens omsättning ökade till 35 923 miljoner kronor under 2019. En ökning med 2,7 procent från 33 223 miljoner kronor 2018. Rörelseresultatet rasade till -242 miljoner kronor (162).
Av resultatförsämringen står förluster i e-handelsrörelsen för cirka 185 miljoner kronor och förvärvet av Nettobutikerna för cirka 165 miljoner kronor.
Coops marknadsandel beräknas ha ökat med ungefär två procent efter övertagandet av Netto.
– Att redovisa ett negativt resultat är naturligtvis inte något man önskar. Men i den snabba omställning som dagligvarubranschen nu är inne i så gäller det att också kunna lyfta blicken bortom de dagliga utmaningarna. Vi har det senaste året arbetat för att ta fram en mer långsiktig strategi som kommer att göra oss starkare på sikt. De satsningar vi har genomfört under 2019 är en del i den strategin. Det finns stora möjligheter för oss att bli ännu mer relevanta för våra medlemmar framöver och för att nå dit behöver vi fortsätta vårt strategiska arbete, kommenterar Marie Nygren, vd för KF-koncernen sedan juni 2019.
– Vi har gjort stora satsningar under 2019 som har påverkat vårt resultat. Netto är naturligtvis en av de större satsningarna och tack vare den så kommer vi att ha en större försäljningsökning under 2020 än vad vi tidigare har räknat med. Det är glädjande att vi redan nu kan se att vi behåller dem som tidigare var Nettokunder, och dessutom lockar nya, i de butiker vi ställer om till Coop, säger Nygren.